Tijdens een vakantie heb ik graag een (huur)auto. Met kleine kinderen is het zeker praktisch, maar ik vind het ook erg leuk om al rijdend de vakantiebestemming te ontdekken. Zo kom je snel en makkelijk op allerlei leuke plekken.

Nu ben ik een aardig grote autoliefhebber, en vooral de ontwikkelingen van elektrische auto’s vind ik interessant. Groot was dan ook mijn vreugde toen ik op de site van Sunnycars zag dat er ook elektrische auto’s te huur waren. Er werd zelfs gegarandeerd dat het een BMW i3 zou zijn. Die keuze was dus snel gemaakt.

Vervolgens kwam de vraag hoe het zat met opladen. Dit blogbericht uit 2016 gaf weinig hoop: https://www.electrive.com/2016/02/15/electric-mobility-on-mallorca-we-put-the-island-to-the-test/ Zij hadden de elektrische auto maar weer ingeruild voor een brandstofauto. Ook de NewMotion app en Chargemap lieten weinig laadpalen zien.

Uiteindelijk viel het reuze mee. De BMW i3 bleek bij aankomst te zijn voorzien van een Range Extender, dus in nood kon er altijd nog op benzine worden gereden. Ook de instructies van de Hertz medewerker waren duidelijk en hij sprak goed Engels. Omdat ik al eerder met een i3 heb gereden was het rijden geen probleem. Het is namelijk wel even iets anders dan een gewone auto.

Een laadpas voor de snelladers zat er bij, evenals een pas voor de normale laders en een granny charger voor het laden aan een gewoon stopcontact. Later ontdekte ik pas dat de Mennekes Type 2 kabel ontbrak, maar gelukkig zitten op de laadpalen op Mallorca ook vaak gewone stopcontacten. En op de snelladers zit altijd een vaste (CCS) kabel.

De snelladers zijn van Emesa, alle normale laders die ik heb gezien zijn van Fenie Energia. De laadpalen kon ik het beste vinden via hun site, via Google maps door te zoeken op ‘Estación de carga de vehículos eléctricos’ en Electromaps. Bij de snelladers is het inmiddels ook mogelijk om via creditcard te betalen, dat kon ik 2016 nog niet.

Wij zaten in Cala d’or, in het zuid-westen van het eiland. Onderweg daarnaartoe zit bij Campos (nr 6 op het plaatje) een snellader. De accu zat nog voor 80 % vol, maar we zijn toch gestopt om wat te eten te halen in de naastgelegen supermarkt. Na een half uur was de auto weer volledig opgeladen (laatste 20 % gaat altijd langzaam) en stond het rijbereik weer boven de 200 km.

Na nog geen 100 m verder gereden te hebben kwamen we in Campos langs een Lidl mét laadpalen. Mocht de snellader van Emesa dus niet werken of bezet zijn kun je hier misschien terecht.

Bij aankomst bij het appartement bleek dat er rondom het parkeerterrein nergens een stopcontact dichtbij genoeg zat. Wel grensde ons appartement aan het parkeerterrein, dus in nood zou ik wel om een verlengsnoer hebben kunnen vragen. Gelukkig bleek dat niet nodig want in elk dorpje stond wel een laadpaal, vaak op een mooie plek ook nog.

Laadpaal pal aan de boulevard voor het tourisme informatiecentrum

Meestal laadden we dus op de bestemming. We verbleven uiteindelijk op elke bestemming lang genoeg om uiteindelijk de auto nog halfvol te kunnen inleveren. Geen moment heb ik het idee gehad dat de accu (van het kleine type) ontoereikend was. De BMW i3 stuurt en rijdt ook nog eens geweldig. En via de afstandsbediening was de airco ook nog eens aan te zetten.